Abstract:
В умовах сьогодення, Україна активно реалізує свою правову політику у сфері інтелектуальної власності крізь
призму прийняття різноманітних нормативно-правових актів. У вказаному аспекті охорона та захист права інтелектуальної власності в Україні становить один із важливих аспектів діяльності сучасної правової демократичної
держави, а також є пріоритетним напрямком державної політики, оскільки розвиток сфери інтелектуальної власності має позитивний вплив на економіку країни та підвищує рівень інноваційних досягнень, виводить економіку країни
на новий міжнародній рівень. З огляду на це, дослідження сучасного стану правового регулювання охорони та захисту
права інтелектуальної власності є актуальним.
Метою статті є дослідження особливостей сучасного стану правового регулювання адміністративно-правової
охорони та захисту права інтелектуальної власності в Україні та визначенні системи нормативно-правових актів, які
регулюють відносини у зазначеній сфері.
Для досягнення поставленої цілі застосовано комплексний підхід, що визначає застосування загальних та спеціально-наукових методів дослідження. Зокрема, функціональний метод застосовано для визначення функцій суб'єктів, які здійснюють адміністративно-правову охорону та адміністративно-правовий захист права інтелектуальної
власності. Формально-юридичний метод використано для аналізу норм нормативно-правових актів. Системно-структурний метод застосовано для виокремлення основних особливостей сучасного стану правового регулювання адміністративно-правової охорони та захисту права інтелектуальної власності в Україні та визначенні системи нормативно-правових актів, які регулюють відносини у зазначеній сфері. Для формування висновків та пропозицій також
застосовувалися методи аналізу, синтезу, індукції, дедукції, аналогії.
В статті досліджено систему нормативно-правових актів, які регулюють адміністративно-правову охорону
та захист права інтелектуальної власності в Україні. Проаналізовано позиції науковців щодо особливостей адміністративно-правової охорони та захисту права інтелектуальної власності в Україні. Сформовано основні ознаки сучасного правового регулювання адміністративно-правової охорони та захисту права інтелектуальної власності в Україні.
Сучасне правове регулювання адміністративно-правової охорони та захисту права інтелектуальної власності
можна охарактеризувати наступними особливостями: 1) інститут адміністративно-правової охорони та захисту
права інтелектуальної власності в Україні має міжгалузевий характер за юридичною природою, оскільки поєднує норми
адміністративного, господарського, цивільного, кримінального права; 2) наявність великої кількості нормативних актів,
які регулюють адміністративно-правову охорону права інтелектуальної власності, що зумовлює труднощі у їх застосуванні; 3) відсутній комплексний правовий акт, який би належно регулював питання адміністративно-правової охорони
та захисту права інтелектуальної власності; 4) відсутнє чітке визначення системи суб’єктів адміністративно-правової
охорони та захисту права інтелектуальної власності, їх функції, повноваження, форми та методи адміністративно-правової охорони права інтелектуальної власності; 5) встановлена обов’язкова державна реєстрація права інтелектуальної власності та видання відповідних охоронних документів (патент, свідоцтво); 6) адміністративна відповідальність
за порушення права інтелектуальної власності передбачена нормами Кодексу України про адміністративні правопорушення; 7) провадження у справах про адміністративні правопорушення проводиться уповноваженими на те органами
влади, визначеними КУпАП та іншими законами України щодо суб’єктів, які вчинили адміністративне правопорушення
у сфері інтелектуальної власності. Запропоновано розробити єдиний комплексний законодавчий акт, який регулюватиме
питання адміністративно-правової охорони та захисту права інтелектуальної власності та чітко визначатиме систему
суб’єктів адміністративно-правової охорони та захисту права інтелектуальної власності, їх функції, повноваження,
форми та методи адміністративно-правової охорони права інтелектуальної власності