Abstract:
В статті досліджено чинники розвитку країн, які знаходяться в прямій залежності від вдоско-
налення національної системи вищої освіти, що лежать в основі якісного зростання та мають
вплив на рівень глобального індексу конкурентоспроможності країн. Виявлено вплив показників
освітнього туризму та розвитку галузі освіти на рівень глобального індексу конкурентоспро-
можності для країн, відносно яких проведено дослідження. На основі глобального звіту про кон-
курентоспроможність складено загальний рейтинг конкурентоспроможності країн. Погіршен-
ня рейтингових позицій Німеччині пов'язано зі зменшенням фінансування на міжнародні освітні
програми. Завдяки перерозподілу коштів з бюджету Європейського Союзу місце Польщі в за-
гальному рейтингу покращилось. Проаналізовано динаміку індикаторів розвитку вищої освіти
та навчання глобального індексу конкурентоспроможності. Виявлено, що зниження рейтингу
індикаторів розвитку галузі освіти України зумовлено погіршенням рівня охоплення вищою ос-
вітою, а також доступу до мережі Інтернет в середніх навчальних закладах. Доведено, що най-
більше українських студентів отримують освіту у Польщі, а загальна кількість українських сту-
дентів у Польщі за останні 10 років зросла у 11 разів. Це зумовлено наступними чинниками:
ефективна маркетингова кампанія освіти у Польщі; складна ситуація в Україні; спільні кордо-
ни; стимулювання польськими ВНЗ припливу іноземних студентів.