Abstract:
У статті здійснено аналіз трансформаційних зрушень у системі вищої освіти України і
надані пропозиції щодо їх продовження і підтримки. Здійснено огляд законодавчих, норма-
тивних і програмних документів, які регламентують і цілеспрямовують процеси забезпе-
чення якості вищої освіти. Сформовано уявлення про глибину і результативність реформа-
торських заходів і процесів підвищення якості вищої освіти. Констатовано, що українська
система вищої освіти суттєво наблизилася до академічних традицій та сучасної практики
організації функціонування вищої освіти європейської університетської системи. Визна-
чено кроки активізації і подальшого забезпечення якості вищої освіти України. Показано
важливість і гостру необхідність у залученні до співпраці і конкретній участі Міністерства
освіти і науки України, галузевих міністерств, Міністерства соціальної політики, організа-
цій працевлаштування і профспілок науково-педагогічних працівників України у створенні
й підтримці системи навчання і практичного стажування майбутніх фахівців на робочих
місцях, відповідно до обраної спеціальності і прогнозування сьогоднішніх і майбутніх дов-
гострокових потреб у підготовці фахівців, заохочення бізнесу до фінансування вищої освіти.
Підкреслено, що система забезпечення якості вищої освіти може бути досягнена лише за
умови створення мотиваційної системи науково-педагогічних працівників до постійного
і системного підвищення якості освіти. Визначено причини, які призводять до недостат-
ньої уваги інноватизації процесів навчання слухачів. Серед них такі: питання підвищення
кваліфікації викладачів, удосконалення нормування їх робочого часу, вирішення проблеми
безоплатного опублікування результатів наукових досліджень, поглиблення мотиваційних
чинників і оплати праці викладачів у закладах вищої освіти та ін. Доведено, що вирішення
зазначених проблем дозволить створити динамічно оновлювану систему управління якістю
вищої освіти України на рівні Європейських стандартів якості.