Abstract:
На відміну від попереднього та поточного видів контролю, митний контроль на
основі проведення пост-аудиту дає змогу митним органам упевнитися в
правильності й достовірності митної декларації на основі вивчення відповідних
бухгалтерських записів, комерційних даних суб’єкта зовнішньоекономічної
діяльності вже після здійснення зовнішньоекономічної операції. Під час митного
пост-аудиту досліджуються питання, які включають тарифну класифікацію;
правильність нарахування митної вартості, розрахунку податків, визначення
країни походження, нарахування транспортних витрат; правомірність
застосування пільг, належність держави до митного союзу, тощо. У статті
проаналізовано та узагальнено принципи та організаційні підходи до здійснення
митного пост-аудиту імпортно-експортних операцій в Україні та у міжнародній
практиці. Розглядається досвід митних органів Чеської Народної Республіки у
здійсненні митного пост-аудиту. Розглянуто класифікацію видів митного
контролю. Проаналізовано нормативно-правові документи, які використовуються
для організації митного пост-аудиту. Наведено динаміку показників за
результатами перевірок суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, проведених
Державною фіскальною службою України за період 2015 – 2017 рр.
Виявлено позитивні тенденції у зростанні обсягів донарахованих податків, але
з’ясовано, що їх фактична сплата складає біля 1,3 % від донарахованої суми.
Зростання показників діяльності контролюючих органів ДФС вдалося
досягти завдяки: здійсненню ризикоорієнтовного підходу до відбору об’єктів
перевірки; щоквартальному плануванню перевірок; підвищенню ефективності
взаємодії та налагодженню обміну інформації з департаментами митного
напрямку; підвищенню якості контрольно-перевірочної роботи; закінченню дії
мораторію на проведення документальних перевірок підприємств з обсягом доходу до 20 млн. гривень (який діяв в 2015-2016 роках). Визначено основі
напрямки вдосконалення стратегії вибіркового митного контролю в Україні, яка
надасть можливість розв’язати суперечність між ефективним контролем,
спрощеними митними процедурами і полегшенням міжнародної торгівлі, а саме:
формування інформаційної бази даних про надійність і фактори ризику суб’єктів
зовнішньоекономічної діяльності; впровадження інституту уповноважених
економічних операторів; підсилення фінансової та адміністративної
відповідальності підприємств за порушення митних правил; підвищення
чисельності та кваліфікації митних аудиторів.