Abstract:
В статті актуалізовано питання розробки досконалої асортиментної політики підприємства, як важливої конкурентної переваги. Наголошується на необхідності формування оптимального асортиментного портфелю компанії для підтримки конкурентоспроможності. Дослідження проведено на прикладі магазинів «Prostor» – національної мережі з великим асортиментом товарів для жінок. В статті визначено головних конкурентів ТОВ «Простор» та надано оцінку конкурентним перевагам. Зокрема порівняно ціни на окремі товари в магазинах «Prostor», «Watsons» і «ЕVA» й проаналізовано їхні
програми лояльності. Для дослідження зовнішнього середовища підприємства «Простор» використаний РEST-аналіз, за результатами якого впливовими групами факторів виявилися економічні та політичні.
Сукупна експертна оцінка показала такі результати: сильні сторони - 5,4 бала, слабкі сторони - 0,7 бала, можливості дорівнюють 1,6 бала, а загрози становлять 2,4 бала. Оцінку привабливості підприємства було здійснено методом формалізованого якісного аналізу. Проведено АВС-аналіз асортименту ТОВ «Простор» і виділено три групи товарів: група А – дуже важливі товари (декоративна косметика, парфуми для жінок, нішева парфумерія, товари по догляду за оселею), група В – товари середньої важливості (інструменти для манікюру та педикюру, захист від сонця, засоби для догляду для губ тощо) та група С – найменш важливі товари (косметичні щітки, аромати для дому, гігієна і догляд та інші). За
результатами побудови матриці БКГ, виділено такі групи товарів: «зірки» - товари по догляду за оселею, «дійні корови» - біжутерія, «собаки» - парфумерія», «важкі діти» - засоби по догляду за волоссям. В
результаті запропоновано удосконалення асортиментного портфеля ТОВ «Простор». У дослідженні використані такі методи: РEST-аналіз – для дослідження зовнішнього середовища підприємства, АВС-аналіз – з метою виявлення найбільш прибуткової групи товарів, матриця БКГ – для проведення портфельного аналізу.