Аннотации:
У статті на матеріалі творчості сучасної французької письменниці, члена Гонкурів-
ської академії В. Депант досліджується зміна характеру французької літератури третього тисячоліття, яка втручається у сферу соціології, філософії, психології і навіть політики.
Об’єктом аналізу є роман-дослідження «Teen Spirit» (2002 р.), де виявлено витоки і причини «випадіння з реалу» сучасної молоді і, як наслідок, формування соціофобії і девіантної поведінки молодих. Вивчення наративної стратегії авторки роману дало змогу показати зумовленість сучасних форм письма соціальними конфігураціями в суспільстві і переглянути усталені у французькому і англо-американському літературознавстві стереотипи сприйняття романів Депант як тільки явищ попемінізму, панк-рок фемінізму, що втілюють авторську стратегію свідомої провокації. «Teen Spirit» позначив вихід Депант за рамки просто
«жіночої літератури», дозволив авторці заявити про себе як про письменницю-аналітика,
що досліджує політичні, соціальні механізми існування сучасного суспільства, їх вплив на сус-
пільну психологію і мораль. Виносячи в назву роману ключовий об’єкт свого аналізу, Депант
вивчає феномен протестної підліткової свідомості як середовища, благодатного для форму-
вання і вербування потенційних терористів, здійснюючи художніми засобами лабораторне
препарування, виявляючи причини, форми, соціальні варіанти і наслідки протестної психо-
логії, вводячи читача до «зони занепокоєння», формуючи новий вид гуманізму, характерний
для сучасної французької літератури. Але новаторство поетики письменниці визначають не
стільки табуйовані теми як засіб шокотерапії суспільства, скільки вибір наративної стра-
тегії, я-нарації, «сповіді себе» (confession de soi), і в той же час «сповіді для себе» (confession
pour moi-même), «егописання» моральних недоростків, їх autofiction, що підключають твір
Депант до французької літературної традиції «l’écriture de soi». Невтішні прогнози авторки
щодо перспектив розвитку феномена протестної свідомості структурує паратекст роману:
назва, заголовки трьох частин прокреслюють «дорожню карту» руху від підліткової про-
тестної поведінки до участі в терактах, керованих політиками. Роман позначив поча-
ток процесу створення Депант сучасної «Людської комедії», що вилився у грандіозну сагу
«Vernon Subutex» (2015–2017).