Аннотации:
У статті проведено аналіз зовнішнього середовища діяльності університетів України в контексті надання ними послуг вищої освіти. Увага в дослідженні сконцентрована насамперед на таких факторах зовнішнього середовища, як споживачі, конкурентні умови та вплив держави. Динаміка кількості абітурієнтів, які формують попит на послуги вищої освіти в Україні, не є стабільною. В країні спостерігається досить гостра конкурентна ситуація на ринку послуг вищої освіти. Держава виступає впливовим інститутом регулювання у сфері вищої освіти. Важливими фінансовими інструментами її впливу на діяльність університетів є розподіл коштів на утримання державних університетів та формування державного замовлення на підготовку спеціалістів в різних університетах в розрізі спеціальностей. Проаналізовано особливості застосування на ринку послуг вищої освіти таких інструментів управління, як товарна, цінова та комунікаційна політика університетів