Короткий опис (реферат):
Здійснювані під час т. зв епохи Паскевича транспортні роботи в районі столичного міста Варшави (детально представлені в першій частині цієї статті з точки зору їх фактичного розміру та здійснених витрат) показали у сорокових та п’ятдесятих роках ХІХ ст. цілковиту відсутність концепції розвитку та своєрідну інертність. Тому з початком періоду лібералізації в т. зв. конгресовому Царстві Польському місцеві адміністративні органи центральної влади почали розробляти низку проектів, спрямованих на можливу зміну структури та характеру управління комунікаційним розвитком столиці. Ці дослідження (у свою чергу описані у другій
частині тексту), хоча іноді занадто детальні і такі, що згодом були переглянуті та виправлені, нарешті сприяли створенню у 1864 р. спеціальної «варшавської транспортної делегації».
Ця установа успішно підготувала відповідний звіт у квітні 1865 р., рекомендації якого були реалізовані навесні того ж року.