Аннотации:
У статті проведено порівняльний аналіз реформи децентралізації (реформи територіального устрою та реформи місцевого самоврядування) в Україні та Польщі. З’ясовано, що вихідні умови проведення реформ у розглянутих країнах досить співмірні. Відмінності простежуються у формі правління (Польща – парламентська республіка, Україна – парламентсько-президентська республіка), у структурі парла-
менту (двопалатний та однопалатний відповідно) та в густоті населення (майже вдвічі вища у Польщі).
Встановлено, що адміністративно-територіальний устрій обох країн має три рівні (область/воєводство, район/повіт, громада/гміна). У Польщі реформи адміністративно-територіальна та місцевого самоврядування на базовому рівні (гміни) були розірвані в часі (1970 та 1990 роки), в Україні ці реформи стартували одночасно. При цьому адміністративно-територіальна реформа на рівні гмін
відбулась у Польщі в примусовому порядку, а в Україні – на основі принципу добровільності.
З’ясовано, що успішне впровадження реформи децентралізації в Польщі значною мірою зумовлено наявністю «єдиного центру реформ» із представників парламенту, уряду, експертів та неурядових організацій, в Україні наявна значна кількість центрів управління реформами, які слабо координують свою діяльність.