Please use this identifier to cite or link to this item: http://212.1.86.13:8080/xmlui/handle/123456789/8234
Title: Встановлення місцевих податків та зборів органами місцевого самоврядування: межі автономії повноважень та процедурні аспекти
Authors: Гаркуша, В. В.
Keywords: органи місцевого самоврядування
місцеві податки та збори
автономія повноважень
процедура встановлення
судова практика
Issue Date: 2-Sep-2025
Publisher: Університет митної справи та фінансів
Citation: Гаркуша В. В. Встановлення місцевих податків та зборів органами місцевого самоврядування: межі автономії повноважень та процедурні аспекти. Правова позиція. №2 (47). 2025. С. 19-22.
Abstract: Статтю присвячено дослідженню меж автономії повноважень органів місцевого самоврядування в контексті введення місцевих податків та зборів, а також розглянуто основні процедурні аспекти під час здійснення відповідних повноважень органами влади села, селища та міста. Розмежування понять «встановлення» та «введення» місцевих податків та зборів дозволяє визначити межі компетенції Верховної Ради України та органів місцевого самоврядування. Встановлено, що компетенція органу публічної влади по встановленню та введенню в дію податків та зборів виступає критерієм розмежування податків та зборів на загальнодержавні та місцеві. Проведений аналіз правового регулювання повноважень щодо встановлення місцевих податків та зборів на загальнодержавному та місцевому рівні. У статті доводиться, що встановлення місцевих податків та зборів у Податковому кодексі України у поєднанні з прийняттям рішення про їх введення органами місцевого самоврядування є необхідною сукупністю підстав для справляння місцевих податків та зборів в територіальних громадах. З огляду на законодавчо окреслені межі дискреційних повноважень органів влади села, селища, міста проаналізовані доктринальні напрацювання науковців стосовно можливості органам місцевого самоврядування встановлювати додаткові податки і збори та елементи правового механізму податку чи збору, що не встановлені Податковим кодексом України. Встановлено, що відповідно до положень Конституції України органи місцевого самоврядування зобов’язані діяти виключно в межах повноважень передбачених законом. Проаналізовано постанову Восьмого апеляційного суду у справі № 380/22194/21, де суд обґрунтовано зауважив, що скасування пільг з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки шляхом видачі селищною радою відповідного листа є неможливим, оскільки відповідно до положень Податкового кодексу України сільська, селищна, міська рада повинна у встановлений строк та спосіб винести рішення, яке за своєю правовою природою виступає нормативно-правовим актом. Зосереджено увагу на необхідності дотримання органами місцевого самоврядування як загальноправових принципів, так і принципів податкового законодавства під час здійснення процедури з введення місцевих податків та зборів. Виокремлено принципові відмінності між правовою природою рішень органів влади села, селища та міста з введення місцевих податків і зборів та регуляторними актами. Проаналізовано постанову Верховного Суду від 17 вересня 2020 року в котрій розмежовується період опублікування рішення, плановий період та наступний період.
URI: http://212.1.86.13:8080/xmlui/handle/123456789/8234
ISSN: 2521-6473
Appears in Collections:2025/2(47)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.pdf306,45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.