Короткий опис (реферат):
Статтю присвячено дослідженню особливостей кінестетичного інтелекту в спортсменів на різних етапах спортивної кар’єри. Теоретично з’ясовано, що спорт є особливим і специфічним видом діяльності, головною ознакою якого є те, що об’єктом усвідомлення й діяльності людини в спорті є її власне тіло та рухи. Проаналізовано сучасні дослідження у сфері психології спорту, в яких наголошується на комплексному підході до врахування психічних властивостей спортсменів, таких, що відповідають за прийом і переробку інформації, прийняття рішень (інтелектуальні), психомоторні властивості, які визначають якість рухових дій (тілесно-кінестетичні), емоційні, вольові, комунікативні, моральні. У комплексі вони визначають мотивацію діяльності спортсмена та її успішність.
Теоретично обґрунтовано роль інтелекту в психіці людини як системи знань, умінь і навичок у різних сферах діяльності й здібності до вдосконалення різних видів діяльності. Теоретично розглянуто інтелектуальні здібності спортсменів як вагомий чинник їхнього успіху в спортивній кар’єрі.
Обґрунтовано важливість тілесно-кінестетичного інтелекту в спорті та його значення для розвитку пізнавального інтелекту й емоційних характеристик спортсмена.
Метою статті є презентація результатів емпіричного дослідження особливостей кінестетичного інтелекту в спортсменів на різних етапах спортивної кар’єри. Емпірично доведено, що в досліджуваної групи спортсменів аудіальна й кінестетична репрезентативна модальність є провідними. В інтелектуальному профілі спортсменів серед різних видів інтелекту переважають вербально-лінгвістичний і кінестетичний види інтелекту, дещо нижчими є показники візуально-просторового, природничого, логіко-математичного видів інтелекту, практично однаковий прояв мають
міжособистісний і внутрішньоособистісний види інтелекту, найменше вираженим виявився музичний інтелект. Емпірично доведено, що спортсмени з більшим стажем спортивної кар’єри демонструють статистично вищі показники за рівнем розвитку кінестетичної репрезентативної системи й кінестетичного інтелекту. Емпірично встановлено наявність позитивного кореляційного зв’язку між показниками кінестетичного інтелекту й показниками емоційного (EQ) та пізнавального
інтелекту (IQ).